متن نطق آیت الله کلانتری در یازدهمین اجلاسیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری

بسم اهلل الرحمن الرحیم 

 به برکت انقلاب عظیم اسلامی و به یمن نظام مقدس جمهوری اسلامی، کشور ایران از سلطه چند هزار ساله استبداد و از حاکمیت چند صد ساله استعمار و استکبار رهایی یافت و در مسیر استقلال و آزادی و عزت و رشد و بالندگی قرار گرفت و به فضل الهی می رود تا تمدن نوین اسلامی را پی نهد و طلیعه دار حکومت جهانی مهدوی گردد. خدای را بر این همه عظمت و شکوه و جلال شکر. 

اما نکته بسیار مهم و قابل درنگ این که در همه این ۴۳ سال، بیشترین توجه دولت‌ها و سمت و سوی  عمده سیاست‌ها و برنامه‌های دستگاه‌ها، مسائل سیاسی و اقتصادی و عمرانی بوده است و آن طور که  شایسته و بایسته است به مسائل فرهنگی پرداخته نشده. درصد بودجه‌هایی که در دولت‌های مختلف برای  امور فرهنگی تصویب شده گویای این واقعیت است. متوسط بودجه فرهنگی در کشورهای جهان ۵ درصد کل بودجه آن کشورها است اما در کشور ما در بهترین شرایط به ۳ درصد هم نمی‌رسد. 

رقم بودجه فرهنگی کشور در سال ۲۰۱۹ با لحاظ شاخص برابری قدرت خرید (PPP) معادل ۳/۹ میلیارد دلار بوده است. در حالی که همین شاخص برای رژیم صهیونیستی ۵/۹، روسیه ۷/۳، ترکیه ۱۵/۴، ژاپن ۲۲/۷، کره جنوبی ۲۲/۸ و آلمان ۴۸/۵ میلیارد دلار بوده است.

به تعبیر دیگر، سرانه بودجه فرهنگی برای هر ایرانی در سال ۲۰۱۹ و براساس شاخص برابری قدرت خرید،  معادل ۴۸ دلار بوده است. اما این شاخص برای روسیه ۵۰ دلار، چین ۵۹، آمریکا و ژاپن۱۸۰، ترکیه ۱۸۸،  کره جنوبی ۴۳۹، آلمان ۵۸۴ و رژیم صهیونیستی ۶۵۲ دلار بوده است. 

از تبعات بسیار منفی پایین بودن بودجه فرهنگی در کشور ما، ضعیف بودن قدرت رسانه‌ای کشور است و  این در حالی است که امروزه جهان، عرصه جنگ رسانه‌ها است. امروزه نقش تعیین کننده رسانه در  شکل‌دهی به افکار عمومی در سطوح مختلف محلی، ملّی، منطقه‌ای، فرا منطقه‌ای و جهانی بر کسی پوشیده  نیست. 

یهودیان اولین ملتی هستند که به این نقش پی برده‌اند. خودشان گفته‌اند: دولت صهیونیزم، با پول بنا شد و  با رسانه استمرار و استحکام یافت. 

از مهمترین رسانه‌هایی که در خدمت صهیونیزم قرار دارد بنگاه خبر پراکنی بی‌بی‌سی است که به عنوان  بزرگترین و قدیمی‌ترین رسانه همگانی و عمومی جهان، با بیش از ۳۵هزار کارمند در شبکه‌های مختلف  تلویزیونی و رادیویی اداره می‌شود. بودجه این رسانه استعماری در سال ۲۰۲۰ یک میلیارد و ۴۹۴ پوند  بوده است.

بودجه رسانه‌ای عربستان هم سرسام‌آور و بسیار قابل تأمل است. یکی از عظیم‌ترین دستگاه‌های  پروپاگاندای رژیم سعودی، شرکتی به نام “مرکز پخش خاورمیانه” (MBC) است که فعالیت رسانه‌های  بزرگ سعودی مانند «العربیه» و «الحدث» را اداره می‌کند. شبکه MBC یکی از بازوهای امپریالیسم  فرهنگی آمریکا و هدف از تأسیس آن، ترویج فرهنگ و سبک زندگی غربی در جهان عرب است. این شبکه  در سال ۱۹۹۱ با سرمایه گذاری اولیه ۳۰۰ میلیون دلارو بودجه ساالنه ۶۰ میلیون دلار راه‌اندازی شد و هم اکنون دارای ۱۸ کانال تلویزیونی، ۲ شبکه رادیویی و چندین سایت برخط است و این در حالی است  که بدهی‌های عربستان طی ۶ سال و اندی از زمان قدرت گرفتن سلمان بن عبدالعزیز از سال ۲۰۱۵ به بیش  از نیم تریلیون دلاررسیده و نسبت به سال‌های قبل ۲۱ برابر شده است. 

امکانات تبلیغی وهابیت در عربستان نیز سرسام آور است. ۶۰ مرکز علوم دینی در ۵۷ شهر عربستان و ۶ مرکز علوم دینی در امارات، جیبوتی، موریتانی، اندونزی، ژاپن و آمریکا که همه اینها زیر نظر دانشگاه  محمد بن سعود فعالیت می‌کنند. 

در آمریکا، بیش از ۱۵۰۰ مسجد و دو هزار مرکز اسلامی وجود دارد که تقریبا همه آن‌ها با عربستان  ارتباط دارند. 

در عربستان بیش از ۵۰ هزار مسجد بزرگ و کوچک وجود دارد که همگی زیر نظر وزارت اسلامی و اوقاف و تبلیغ و ارشاد قرار دارند و مرتبطین با این مساجد (امام جماعت، خطیب، مؤذّن و حتی خادم) همگی از  طرف همین وزارتخانه منصوب می‌شوند. 

از دیگر امکانات تبلیغی عربستان، مجمع جهانی جوانان مسلمان است که در کشورهای مختلف جهان بیش  از ۱۰۰ پایگاه تبلیغی دارد و متکفل امور ایتام، مبلغان، معلمان و دانشجویان است و سالانه بیش از ۵۰۰ اردو  برگزار می‌کند. 

هیات جهانی امداد رسانی اسلامی (هیأه الاغاثه الاسلامیه العالمیه) به ۱۵۴ مدرسه و دانش سرا و مهدکودک  در ۶۹ کشور کمک می‌کند و حدود ۹۰ هزار یتیم را در کشورهای مختلف اسلامی تحت تکفل دارد. از  فعالیت‌های دیگر این هیأت، ساخت ۱۱۸۲ مسجد در جمهوری‌های مسلمان نشین شوروی سابق، پاکستان،  اندونزی، بنگلادش و دیگر کشورهای اسلامی و هزینه کرد مبالغی بالا برای افطاری روزه‌داران در ۶۲ کشور جهان است. و از رسانه‌های مهمی که در سالیان اخیر با دلارهای نفتی عربستان و به هدف براندازی نظام  جمهوری اسلامی راه‌اندازی شده، شبکه ایران اینترنشنال است. 

عربستان این شبکه را با بودجه ۲۵۰ میلیون دلاری راه‌اندازی کرد. در ابتدا هزینه‌های این شبکه برای  اجاره بها و حقوق کارمندان سالانه ۵۰ میلیون دلار بوده است و دستمزدی که هم اکنون به کارکنان خود  می‌پردازد، بسیار فراتر از دستمزدهایی است که بی‌بی‌سی به کارکنان خود می‌پردازد.

این شبکه، به خبرنگاران و مجریان خود ماهانه ۷۵ الی ۱۰۰ هزار پوند معادل ۲۶۲ الی ۳۵۰ میلیون تومان  می‌پردازد و به سردبیران و تحلیلگران خود ماهیانه ۱۰۰ الی ۱۵۰ هزار پوند معادل ۳۵۰ الی ۵۲۵ میلیون  تومان می‌پردازد و به مدیران خود ماهانه ۲۰۰ هزار پوند به بالا معادل ۷۰۰ میلیون تومان به بالا می‌پردازد. 

حال نگاه کنیم به بودجه فرهنگی کشورمان.

در بودجه سال ۱۴۰۱ در مجموع بیش از ۲۰ میلیارد تومان به متولیان امور فرهنگی پرداخت شده که با  توجه به بودجه ۸۴۱ هزار میلیارد تومانی دولت، سهم کمی یعنی حدود ۲ درصد برای فرهنگ اختصاص  یافته است. یعنی به مجموعه دستگاه‌های متولی فرهنگ کشور که عبارتند از وزارت ورزش و جوانان،  وزارت فرهنگ و ارشاد، وزارت صنایع دستی و گردشگری، صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی حوزه‌های علمیه، شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه‌های علمیه خراسان و  شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران، حدود ۲ درصد بودجه تعلق گرفته است. 

و این وضعیت، جای بسی تعجب و تأثر است. چرا که انقلاب ما، بیش از هر چیز، ماهیت فرهنگی دارد و رسالت اصلی نظام اسلامی، تحول و دگرگونی عمیق در فرهنگ و اخلاق جامعه و تغییر بنیادین در سبک  زندگی مردم و به یاری خدا ایجاد تمدن نوین اسلامی است. به تعبیر دقیق امام راحل (ره)، فرهنگ، اساس  ملت، اساس ملیّت و اساس استقلال یک ملت است و به تعبیر ظریف مقام معظم رهبری: فرهنگ از اقتصاد هم مهمتر است زیرا فرهنگ به معنای هوایی است که ما تنفس می‌کنیم. 

امید آن که رئیس جمهور دلسوز و دولتمردان خدوم، این واقعیت بسیار مهم و حیاتی را در  سیاستگذاری‌های بودجه‌ای کشور مورد عنایت قرار دهند و تا دیر نشده در این مورد تدابیری بیاندیشند. 

و السلام علیکم.

*

*

Top