شهید حاج قاسم سلیمانی سرباز واقعی ولایت بود

آیت‌الله علی‌اکبر کلانتری پیرامون شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: شهید والامقام حاج قاسم سلیمانی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی در زمینه‌های مختلف به لحاظ اخلاقی، رفتاری، منش و تدبیر بودند و از جهات گوناگون در حد خودشان شخصیت بی‌نظیری بودند. جامع صفات فراوان بودند. در شجاعت و شهامت چیز خیلی روشنی است که ایشان مرد میدان جنگ و همیشه مرد خطر بودند و همیشه در صفوف مقدم و در دل دشمن بدون هیچ دغدغه، ترس و واهمه‌ای در اوج خطرها و درگیری‌ها وارد می‌شدند و حماسه می‌آفریدند.

عضو مجلس خبرگان افزود: به لحاظ غیرتمندی واقعاً ایشان یک فرد غیرتمند به معنای واقعی کلمه بودند. دغدغه دفاع از حرمت و حیثیت و شرافت مسلمانان را داشتند. برای مسلمانان در عرصه‌های مختلف به ویژه در مبارزه با گروه‌های تکفیری و خشن مانند داعش سنگ تمام گذاشتند. نه تنها در عراق، در سوریه و مرزهای کشور عزیزمان ایران، بلکه به یک معنا آثار و برکات دامنه جهاد و مبارزه‌های ایشان در لبنان و یمن و … موجود است.

علی‌اکبر کلانتری در ادامه عنوان کرد: گرچه ایشان به لحاظ جسمی و فیزیکی از میان ما رفتند ولی وقتی رفتند که بحمدالله کارهایشان را انجام دادند و اهدافی که داشتند را به خوبی به انجام رساندند. از همه مهم‌تر اینکه کشورهای منطقه را ساماندهی و تجهیز کردند. آن‌ها را بر ریل مبارزه جانانه با گروه‌های تکفیری و گروه‌های تروریستی آماده و مجهز کردند. در کشورهایی که نام بردم الآن شاهد هستیم که هسته‌های مقاومت تشکیل شده و گروه‌های بسیج در هر کشوری به یک نامی وجود دارد. در عراق جمعیت الحشدالشعبی و در کشورهای دیگر با نام‌های دیگر.

وی همچنین اظهار داشت: بحمدالله امروز همه مردم منطقه در این مسیر قرار گرفتند و طبیعتاً شاهد پیشرفت‌ها و پیروزی‌های دیگری خواهیم بود. معتقدم این پیروزی‌ها به خروج نیروهای اشغالگر آمریکا از منطقه منجر می‌شود و ان‌شاءالله در آینده‌ای نه چندان دور خواهیم دید این منطقه از لوس وجود آمریکایی‌های اشغالگر پاک خواهد شد و مردم کشورها بر سرنوشت خود مسلط خواهند شد.

علی‌اکبر کلانتری سپس گفت: ایمان و تدین ایشان هم خیلی روشن است. ایشان نه تنها در این ایام مبارزه با گروه‌های تکفیری بلکه از ابتدای جنگ وارد این میدان و عرصه شد. همیشه فداکارانه و ایثارگرانه در صف‌های مقدم حاضر می‌شد و در خیلی از پیروزی‌ها و عملیات‌ها ایشان حضور فعال و مؤثر داشتند. به نظر می‌آید در کنار همه این‌ها آن نکته‌ای که در ایشان خیلی متبلور و آشکار بود، محبت عمیق به اقشار مختلف مردم و حتی غیر شیعیان و بلکه غیرمسلمانان، مسیحیان و ادیان گوناگون که در عراق بودند، به همه لطف و محبت داشت و کمک می‌کرد به همه مدد می‌رساند. لذا الآن مشاهده می‌کنیم همه مردم اشک می‌ریزند و حسرت می‌خورند و به خاطر نبود ایشان ابراز اندوه و ناراحتی می‌کنند.

وی افزود: در کنار همه این‌ها آن چیزی که خیلی بارز و روشن است مسئله ولایت‌مداری ایشان بود. ایشان یک سرباز به معنای واقعی کلمه بودند. سرباز ولایت و رهبری بود. همیشه این نکته را در صحبت‌هایشان داشتند که من به هیچ حزب و جناحی وابستگی ندارم و چیزی که بر آن تأکید می‌کنم حمایت از ولی امر و رهبر مسلمانان است. در مجموع می‌شود گفت ایشان یک قهرمان بی‌نظیر نه تنها ملی بلکه بین‌المللی در مبارزه با بدی‌ها، کژی‌ها و انحرافاتی که در منطقه ایجاد شده است بود. امیدواریم راه ایشان مستدام باشد و جوانان غیور ما ان‌شاءالله به ایشان اقتدا کنند و در آینده شاهد ظهور و بروز سردار سلیمانی‌ها در کشور و منطقه باشیم.

علی‌اکبر کلانتری خاطرنشان کرد: ولایت‌مداری ایشان تنها به نگاه نظامی محدود نمی‌شد. واقعاً ایشان به این مطلب معتقد بود. اگر خود را در خدمت رهبری و ولایت می‌دید به این امر افتخار می‌کرد و بارها ایشان ابراز کرده این یک بحث اعتقادی است. یعنی ایشان به لحاظ مبنایی به این حقیقت رسیده بود که تنها راه نجات ملت‌ها و کشورها برخورداری از یک رهبر مقتدر و ولی امری است که دارای جایگاه و مشروعیت الهی باشد. ایشان این مطلب را در وجود ولی امر و ولی فقیه می‌دید و معتقد بود و به این نکته توصیه می‌کرد و می‌گفت من کاری به هیچ جناحی ندارم. مسئله ولایت برای ایشان تنها در بُعد سیاسی و نظامی محدود نمی‌شود بلکه به‌عنوان یک دیدگاه مکتبی و نظر اعتقادی بر آن پافشاری می‌کرد.

وی در ادامه عنوان کرد: قطعاً وجود افرادی با افکار ایشان موجب برکات خواهد شد و به یاری خدا روز به روز منجر خواهد شد به اقتدار علمی و استقلال کشورهای منطقه و ان‌شاءالله افول نیروهای اشغالگر خارجی که در منطقه حضور دارند. برای ایشان طلب مغفرت می‌کنیم و امیدواریم ایشان اعلی علیّین و در جوار اولیای الهی و در جوار پیامبر (ص) و ائمه (ع) مشمول عنایات حق تعالی باشند.

علی‌اکبر کلانتری در پایان گفت: ان‌شاءالله همه رسانه‌ها و افراد در نشر و تبلیغ و ترویج رفتار، اخلاق و شخصیت این شهید والامقام مؤثر باشند و سنگ تمام بگذارند. از باب ادای دین و وظیفه‌ای که نسبت به این شهید بزرگوار داریم. شهیدی که برای ملت ما امنیت، اقتدار و عظمت آورده است همه مدیون او هستیم و باید به نحوی دین خود را ادا کنیم. من طلبه به یک صورت، شمای فعال در رسانه به صورت دیگر تا ان‌شاءالله کاری کنیم یاد و خاطره او در اذهان بماند و برای جوانان ما به‌عنوان الگوی زندگی مطرح و مورد استفاده قرار بگیرد.

*

*

Top