متن نطق آیت الله کلانتری در دومین اجلاسیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری

در دومین اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان رهبری «دوره پنجم»، آیت الله علی اکبر کلانتری نماینده مردم فارس به عنوان سومین سخنران پیش از دستور جلسه به ایراد سخنرانی پرداختند.

نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری از عدم توجه به تدوین علوم انسانی مبتنی بر مبانی اسلام در دوران پس از انقلاب انتقاد کرد و گفت: مشکلات جامعه اسلامی ما با نسخه‌های بیگانگان برطرف نمی‌شود.
به گزارش دفترارتباطات مردمی نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله علی‌اکبر کلانتری با اشاره به گذشت نزدیک به ۴۰ سال از انقلاب اسلامی اظهار کرد: هنوز علوم انسانی برگرفته از مبانی اسلام و منطبق بر واقعیات بومی ایران اسلامی در حدی که مورد نیاز مجامع علمی کشورمان است تدوین و ارائه نشده و این مساله مهم کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه این نقیصه بزرگ، مهمترین عامل در پرورش یافتن مدیران و مسئولان سکولار است، خاطرنشان کرد: مدیرانی که اسلام و حکومت اسلامی را باور نکرده‌اند حل معضلات را تنها با عمل به نسخه‌های بیگانگان امکان‌پذیر می دانند و تا این ضعف بزرگ برطرف نشود، ایده ارزشمند وحدت حوزه و دانشگاه تحقق نخواهد یافت و از حد شعار فراتر نمی‌رود.
نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: سازمان‌ها، نهادها و شخصیت‌های ارزشمندی مانند پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، سازمان سمت، مؤسسه آموزشی و پژوهشی حضرت امام (ره) و عالمان نواندیش و گرانقدری مانند حضرات آیات جوادی آملی، مصباح یزدی و حائری شیرازی حفظهم‌الله تعالی اقدامات ارزشمند و در خور تقدیری انجام داده‌اند و مباحث عمیقی مطرح کرده‌اند اما هنوز کاستی‌های فراوان وجود دارد و این به هیچ وجه زیبنده نظام نیست.
آیت‌الله کلانتری با طرح این پرسش که چگونه می‌توان از فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد انتظار داشت مجری احکام نورانی اسلام باشد در حالی که بیشترین سر و کارش با نظریات آدام اسمیت، کینز، آلفرد ماشال، کارل منگر، جُونز، فیشر و امثال ایشان است، افزود: آیا می‌توان به این فرد گفت رباخواری جرم و در حکم اعلان جنگ با خدا است و حال آن که به باور او، ربا، غیر قابل حذف و جزء لاینفک اقتصاد است؟
وی بیان کرد: اگر ذهن جوان، به این نظریات الحادی خو بگیرد که اعتقاد به خدا و دین، محصول ترس و دلهره و یا معلول جهل و نادانی و یا نتیجه عقده‌های روانی است، چگونه می‌توان با او از فطری بودن دین و از جبلّی بودن اعتقاد به خدا سخن گفت؟
نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه برخی از نظریه‌پردازان علوم سیاسی، آنگاه که در مقام تقسیم‌بندی حکومت‌ها و نظام‌های سیاسی بر می‌آیند، به گونه‌ای سخن می‌گویند و به نحوی تقسیم می‌کنند که حکومت‌های دینی، یا به طور کلی مغفول و غریب واقع می‌شوند و یا در ذیل عنوان حکومت‌های استبدادی و در مقابل رأی جمهور قرار می‌گیرند، گفت: آیا برای دانش‌پژوهانی که با این‌گونه رویکردها انس گرفته و با آن‌ها رشد یافته‌اند، تبیین مدل حکومت دینی و ارائه نظریه ولایت فقیه، آسان است؟
آیت‌الله کلانتری اظهار کرد: گاهی در مجامع علمی و آموزشی ما، کتاب‌ها، نظریه‌ها و دیدگاه‌هایی از غربیان مطالعه می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد که به اعتراف خودشان، انسان را نشناخته‌اند و حتی از عهده شناخت بُعد مادی انسان نیز بر نیامده‌اند.
وی با بیان اینکه چگونه می‌توان علوم انسانی کسانی را به جوانانمان آموزش دهیم که بر محوریت طبیعت و غریزه و اصالت لذت و کنار نهادن فطرت بنا شده است افزود: آنها تنها به حیات مادی انسان می‌اندیشند و رفع نیازهای غریزی و حیوانی او را محور کار می‌دانند و از مبدأ و معاد او غفلت و یا تغافل می‌کنند؟ یعنی آنان که مقطع کوتاه زندگی دنیوی را همه زندگی می‌پندارند و به بیان دیگر مقدمه را به جای ذی‌المقدمه می‌نشانند؟!
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اسلام که از پیرو خود می‌خواهد در هیچ مورد حتی در چگونگی پوشش و نحوه غذا خوردن و در شیوه سخن گفتن، متاثر از بیگانگان و مقلد آنان نباشد، چطور به وابستگی مسلمانان به علوم بیگانگان که سرنوشت دنیا و عقبای او را رقم می‌زند و وی را در مسیری که آنان می‌پسندند پیش می‌برد رضایت می‌دهد؟!
آیت‌الله کلانتری با تاکید بر اینکه علوم انسانی غرب، مبتنی بر انسان محوری و همه چیز را برای انسان و در خدمت نیازهای مادی و غریزی او خواستن است خاطرنشان کرد: چنین علومی، چگونه می‌تواند مورد استفاده مسلمانان قرار گیرد که خدامحوری را از اصول مسلّم و خدشه‌ناپذیر خود می‌دانند؟ مگر نه این است که هر یک از این دو نگرش، اقتصاد، مدیریت، سیاست، تربیت، جامعه‌شناسی و دیگر علوم ویژه خود را می‌طلبد؟

وی با اشاره به اینکه بین مسلمانان و جوامع غربی درباره ماهیت انسان و تعریف انسان و ظرفیت‌ها و عوالم انسانی و نیز درباره ثبات و تغییر ارزش‌ها، جاودانه یا مقطعی بودن ارزش‌ها و همچنین عینی یا ذهنی بودن آنها، ‌تفاوت‌های جوهری وجود دارد بیان کرد: پس چگونه می‌توانند اقتصاد واحد، مدیریت واحد، سیاست واحد، جامعه‌شناسی واحد و روانشناسی واحد و حتی اخلاق واحد داشته باشند؟
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: آیا آن دسته از دیدگاه‌های تربیتی، اقتصادی و روانشناسی که بر مبنای طبیعت‌گرایی، اصالت تجربه و پراگماتیسم بنا شده جوابگوی نیازهای مسلمانان است که مهمترین منبع برای شناخت انسان را وحی و آموزه‌های وحیانی می‌دانند؟
آیت‌الله کلانتری اظهار کرد: آیا اسلام به ما اجازه می‌دهد درباره علوم انسانی که پرورش‌دهنده مدیران جامعه از صدر تا ذیل است بی‌تفاوت بنشینیم و چشم به نظریه‌ها و تراوشات ذهنی کسانی بدوزیم که جز به منافع خود و جز به غارت جهان نمی‌اندیشند؟
وی افزود: آیا محصور کردن قرآن عظیم که به تعبیر خودش تبیانا لکل شئ است و آیا محصور و محدود کردن سنت شریف به علوم رایج حوزه یعنی فقه و اصول و اخلاق و کلام، جفا به قرآن و سنت و از مصادیق مهجور کردن قرآن نیست؟
نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری گفت: آیا علما و فقهای سخت‌کوش ما که توانسته‌اند از روایات فقهی محدود و آیات‌الاحکام که بخش محدودی از قرآن کریم است، علم غنی، گسترده، پویا، مستحکم و افتخارآمیز فقه را تدوین کنند نمی‌توانند از آیات مرتبط با انسان، علوم انسانی مستقل و مبتنی بر نگرش ناب اسلامی را تدوین کنند و به جهان تشنه و سرخورده امروز ارائه دهند؟
آیت‌الله کلانتری بیان کرد: امیدواریم دو نهاد علمی اثرگذار جامعه ما یعنی حوزه و دانشگاه بدون فوت وقت و بدون مساهله، دامن همت به کمر زنند و با جدّیت و غیرتمندی و تعامل هر چه بیشتر، این کاستی بزرگ را برطرف کنند و به یکی از مهمترین آرمان‌های انقلاب اسلامی جامعه عمل پوشند.
انتهای پیام/

موضوعات مرتبط

*

*

Top