حضور در پاتوق مطالبه دانشجویان بسیجی استان

آیت الله دکتر علی اکبر کلانتری در پاتوق مطالبه دانشجویان بسیجی استان فارس حضور یافتند. ایشان در بخشی از سخنان خود، ضمن بیان چند مسئله اخلاقی مهم، فرمودند: انقلاب و نظامی که حضرت امام (ره) بانی آن بودند و به برکت خون شهدا و نیات خالصانه رهبر معظم انقلاب و همه ی خدمت گذاران صدیق نظام ایجاد شده و استقرار پیدا کرده است، بر مبنای تقوا و ایمان به مبدا الهی و اخلاص و کار برای خدا شروع شده است و این انقلاب و نظام تا آن جا تداوم دارد که کماکان بر مبنای تقوا و اخلاص پیش برود.
در بخش دیگری از این سخنان، فرمودند: اگر تقوا جاری و ساری باشد نظام با قدرت و بالندگی هر چه تمام تر می ماند و اگر در تار و پود جامعه ما تقوا نمایان شود، خدا محوری مستحکم باشد، این نظام و انقلاب می ماند و نمایان می شود.
ایشان در ادامه افزودند: خیلی مراقب باشیم که در تحلیل ها و موضع گیری ها دچار گناه نشویم. در کتاب شریف نهج البلاغه امام علی  (ع) می فرمایند: “همه گفتار ها حفظ می شود و از بین نمی رود”؛ اگر بنا باشد در عمرمان حرف هایمان تحت کنترل نباشد و راحت بدون دقت کافی دیگران را نقادی بکنیم و موضع گیری داشته باشیم، تبعات و آثار بدی خواهد داشت.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به بیان دیدگاه های خود درباره مجلس خبرگان پرداختند:

  • جایگاه مجلس خبرگان رهبری زمانی آشکار می شود که ما بفهمیم که منشا بسیاری از حرکات و اقدامات جامعه و عامل اصلی حفظ نظام، جامعه و احکام جامعه، ولی فقیه است.
  • در شیراز یکی از روحانیون اعلام کرد هر فقیهی دارای ولایت است؛ این مطلب غلط و خیلی خطرناک است. هر فقیهی فقاهت دارد و می تواند فتوا بدهد اما ولی امر فقط یک نفر است و اگر این گونه نباشد جامعه دچار هرج و مرج می شود.
  • نمایندگان مجلس خبرگان رهبری باید افرادی دارای علم و آگاهی فراوان، مجتهد، مستقل، آشنا با مصالح زمان و روابط پیچیده بین المللی و مناسبات دقیق جهانی و نیز اهل بصیرت باشند.
  • به لحاظ فقهی و لحاظ مسائل علوم اسلامی نظارت بر عملکرد رهبری منعی ندارد و خود رهبری بارها فرمودند که بنده از نقد مستثنی نیستم. رهبر انقلاب در اوج پاکی و شرایط رهبری هستند ولی این بحث علمی است و بهتر است در این موضوع ادله ها و بحث های علمی مطرح بشود.
  • اگر رهبر واحد باشد، این واحدیت به رهبر جامعه اقتدار و نفوذ کلمه می دهد اما اگر شورای رهبری باشد هم در تصمیم گیری و هم به جایگاه خدشه وارد می شود. نظریه شورای رهبری از لحاظ عقل، شریعت و از دیدگاه عقلا هیچ جایگاهی ندارد اما گر چه مشورت در قرآن آمده است اما همین قرآن نیز می فرماید در تصمیم گیری به خدا توکل کن. (امر به صورت مفرد آمده، یعنی در امور با دیگران مشورت کن اما هنگام تصمیم گیری، خودت تصمیم بگیر)؛ دیدگاه شورای رهبری وجاهت علمی و قانونی ندارد.
  • موضوع ایرانی بودن ولی فقیه تا به حال مطرح نشده است و باید بررسی شود اما اگر ولی فقیه ای انتخاب کنیم که پشتوانه مردم را نداشته و با چالش همراه شود، مصونیت ندارد. غیر ایرانی بودن ولی فقیه با حکم اولی مشکلی ندارد اما با حکم ثانوی مشکل دارد.
  • اگر خبرگان رهبری با بررسی های دقیق و میدانی به این نتیجه برسند که رهبری شرایط لازم را ندارد، باید مجلس خبرگان به فکر باشند. اما مادامی که ولی فقیه دارای شرایط باشد، تبعیت خبرگان از ولی فقیه واجب است.

*

*

Top